Відновлення податкових перевірок. Як підготуватися?

Відновлення податкових перевірок. Як підготуватися?

Як підготуватися до податкових перевірок?

З 1 серпня 2023 року в Україні набрали чинності зміни до Податкового кодексу. Незважаючи на мораторій на планові документальні перевірки під час воєнного стану, Закон №3219-IX частково скасував ці обмеження. Давайте розглянемо, кого саме можуть перевіряти і як підготуватися до таких перевірок.

Хто підпадає під перевірку?

Згідно з новим законом, до плану-графіка планових документальних перевірок можуть бути включені:

  1. Платники податків, що виробляють та/або реалізують підакцизну продукцію.
  2. Платники податків у сфері організації та проведення азартних ігор.
  3. Платники податків, що надають фінансові та платіжні послуги.

Інші підприємці не підпадають під планові перевірки. Однак, документальні позапланові перевірки можуть бути проведені на основі певних умов, зокрема, якщо є підозри на порушення податкового законодавства або у випадку звернення самого платника податків.

Підготовка до перевірки

  1. Перевірте, чи включено ваше підприємство до плану-графіка перевірок. Для цього регулярно стежте за оновленням плану-графіка на сайті Державної податкової служби. Це допоможе уникнути неприємних сюрпризів і вчасно підготуватися до можливих перевірок.
  2. Підготуйте необхідні документи. Це включає первинні документи, фінансову звітність, ліцензії та інші документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків. Документи повинні бути впорядковані та легко доступні для перевірки. Забезпечте наявність копій документів на випадок, якщо оригінали будуть запитуватися податківцями. Важливо зберігати всі документи відповідно до вимог законодавства про терміни зберігання документів.
  3. Ознайомтеся з правами та обов'язками під час перевірки. Вимагайте у податківців пред'явлення наказу про проведення перевірки, письмового направлення та службових посвідчень. У разі відсутності цих документів, ви маєте право не допустити їх до перевірки. Пам'ятайте, що у вас є законне право вимагати дотримання всіх процедур з боку податківців.
  4. Фіксуйте порушення з боку податківців. Використовуйте фото- та відеозйомку для документування відсутності необхідних документів або неправомірних дій податківців. Це допоможе у разі необхідності оскарження результатів перевірки. Збереження таких доказів може бути вирішальним фактором у суді.
  5. Допускайте до перевірки лише тих осіб, які вказані у наказі. Перевіряйте правильність даних про підприємство, яке перевіряється, а також мету, вид, підстави, дату початку та тривалість перевірки. Забезпечте, щоб лише особи, зазначені в наказі, мали доступ до документів та території підприємства.

Дії під час перевірки

  1. Пред'явлення документів. Надавайте податківцям лише ті документи, які вони запитують. Не розкривайте додаткову інформацію, яка не відноситься до предмету перевірки. Не надавайте документів, які не зазначені у запиті, щоб уникнути можливих ускладнень.
  2. Контроль за діями податківців. Слідкуйте, щоб податківці не виходили за межі повноважень, зазначених у наказі. Якщо виявляються порушення, зафіксуйте їх та повідомте керівництво підприємства. Пам'ятайте, що ви маєте право контролювати процес перевірки.
  3. Співпраця з перевіряючими. Підтримуйте конструктивний діалог з податківцями, але не допускайте порушень з їх боку. Всі дії повинні бути прозорими та відповідати законодавству. Дотримання законодавства допоможе уникнути конфліктних ситуацій.

Наслідки перевірок

У випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства, податківці складають акт перевірки, який є основним документом, що фіксує всі виявлені порушення. Після складання акта перевірки, податковий орган виносить податкові повідомлення-рішення (ППР) про донарахування податкових зобов'язань та нарахування штрафних санкцій.

Важливо! Після отримання акта перевірки ви маєте право подати свої заперечення. Це дозволить вам надати додаткові документи або аргументи, які можуть спростувати або пом'якшити висновки податкового органу.

Заперечення на акт перевірки

  1. Підготовка заперечень: Після отримання акта перевірки у вас є 10 робочих днів для підготовки та подання заперечень. У запереченнях слід детально описати всі пункти, з якими ви не згодні, та додати відповідні докази.
  2. Розгляд заперечень: Податковий орган зобов'язаний розглянути ваші заперечення. За результатами розгляду заперечень може бути винесено рішення про зміну або скасування висновків, зазначених в акті перевірки.

Оскарження податкових повідомлень-рішень

  1. Адміністративне оскарження: Ви маєте право оскаржити податкові повідомлення-рішення до вищого податкового органу (Державної податкової служби України) протягом 10 робочих днів з моменту отримання ППР. Адміністративне оскарження не є обов'язковим етапом під час процедури оскарження ППР, але кожна окрема ситуація є унікальною. Тому вже на етапі отримання ППР роблю аналіз висновків акта перевірки та формую перспективи та орієнтовні строки оскарження ППР з проходженням адміністративного оскарження чи одразу обираємо оскарження в судовому порядку.
  2. Судове оскарження: Якщо адміністративне оскарження не принесло бажаних результатів, ви можете звернутися до суду з позовом про скасування податкових повідомлень-рішень. Важливо пам'ятати, що строки на оскарження у разі застосування процедури адміністративного оскарження становлять 1 місяць з моменту отримання рішення ДПС про результати розгляду скарги. Якщо адміністративне оскарження не проводилось, строки оскарження ППР становлять 6 місяців з моменту отримання ППР.

Кейси успішного оскарження

Одним із моїх кейсів щодо ефективності залучення адвоката до супроводження позапланової перевірки є приклад оскарження результатів позапланової перевірки, за наслідками яких було прийнято ППР. Відповідним ППР було зменшено від'ємне значення з податку на додану вартість у розмірі 3 млн. грн.

Так, в основу висновків про завищення від'ємного значення з податку на додану вартість (податковий кредит) було покладено аналіз господарських операцій клієнта з контрагентами (придбання будівельних матеріалів). Клієнт залучив мене вже безпосередньо після стадії адміністративного оскарження, тобто клієнт вже отримав рішення про результати розгляду скарги (скаргу залишили без задоволення), а отже на стадії судового оскарження податкового повідомлення-рішення (ППР) (підготовки позову до суду). Висновками контролюючого органу щодо порушення податкового законодавства стало не підтвердження документально господарських операцій клієнта з його контрагентами, а саме – не надання під час перевірки документів, що підтверджували б реальність господарської операції, таких як товарно-транспортні накладні, сертифікати якості, довіреності на отримання товару. Тому податковий кредит, сформований за наслідками таких операцій, контролюючим органом було не враховано.

В основу нашої правової позиції щодо необґрунтованості висновків було покладено ряд правових позицій Верховного Суду, якими наголошено, що товарно-транспортні накладні, сертифікати якості, довіреності на отримання товару не є первинними документами, що відповідно не формує бухгалтерський облік, оскільки бухгалтерський облік формується на підставі саме первинних документів. За результатами судового оскарження податкове повідомлення-рішення було скасовано.

Висновки

Підготовка до податкових перевірок вимагає детального планування та знання законодавства. Регулярне стеження за змінами у законодавстві та ретельний збір документів допоможуть уникнути неприємних сюрпризів під час перевірок. У разі виявлення порушень важливо знати, як ефективно оскаржити рішення податкових органів і захистити свої права. Якщо ви отримали податкове повідомлення-рішення (ППР), звертайтеся для професійної допомоги! Маю багаторічний досвід успішного оскарження податкових повідомлень-рішень (ППР), як в адміністративному, так і судовому порядку.